Vilka är hälsofördelarna med stickning

Vilka är hälsofördelarna med stickning?

Stickning är inne! Det visar kändisar som Sarah Jessica Parker, Ryan Gosling, Russell Crowe och Krysten Ritter, som är älskare av den här hobbyn.

Några av världens lyckligaste länder är Norge, Danmark och Island, enligt Förenta Nationernas Sustainable Development Solutions Network.

Vad har dessa tre länder gemensamt? De är länder med bra stickare! Både män och kvinnor lär sig sticka sina egna ullkläder redan som barn.


Förutom att skapa unika designar, som vi till exempel erbjuder i våra kit, kan du även förbättra din hälsa tack vare hobbyns fördelar.

Det har visats i många vetenskapliga studier att stickning har flera hälsofördelar:

1) Det är en bra träning för minnet. Varje gång vi gör något vi gillar, släpper vår hjärna dopamin – ett utmärkt botemedel mot minnesförlust. Eftersom stickning är det vi gillar, kan vi förbättra vårt minne medan vi utövar vår favorithobby!

2) Det minskar våra stressnivåer. Psykologen Mihály Csíkszentmihályi från University of Claremont, som är känd för sina studier om lycka, säger att ”vi glömmer allt omkring oss när vi går upp i någon aktivitet”. Vi kopplas bort från vårt vanliga tillstånd. Så när vi stickar, fokuserar vi oss på de stickade kläderna som vi skapar, vilket hjälper oss att koppla av och minska stress.

3) Det bekämpar hyperaktivitet. Vissa studier säger också att stickning är bra för människor med hyperaktivitet. Genom att jobba med stickor och garn kan du släppa överflödig energi och koncentrera dig på en enda aktivitet.

Det är faktiskt så att stickning är en av de terapierna som används för barn med ADHD (Attention Deficit Hyperactivity Disorder), eftersom de blir mer medvetna om sina rörelser och får därför bättre kontroll över sig själva.

Vi uppmuntrar dig att läsa den här artikeln om barn, där vi pratar om hur stickning kan påverka deras liv.

4) Det ökar vår lycklighetskänsla. En ny forskning av The British Journal of Occupational Therapy bland 3 500 stickare, gav överraskande resultat. Det visade sig att 81% av alla deltagarna kände sig lyckligare efter att ha stickat. Dessutom sa mer än 50% att de kände sig väldigt glada när de stickade. Det är bevisat att vi är lyckligare när vi stickar!

5) Stickning förbättrar vår självkänsla. Aktiviteten låter dig övervinna små utmaningar. Du börjar med att göra enkla projekt tills du går vidare till mer avancerade plagg. Tack vare detta får du ett större självförtroende och det märks när du fattar beslut i alla aspekter av ditt liv.

6) Stickning hjälper också till att sänka vår hjärtfrekvens eftersom det gör oss lugna när vi fokuseras oss på stickor och ull. Det kan verka som en mekanisk process, men vi försäkrar dig att även den mest erfarna stickare måste tänka när hon eller han gör sitt projekt.

Vi kan säga att stickning är mer än en hobby. Det är ett alternativt sätt att ta hand om kroppen och sinnet. Som vi har sett har stickning många hälsofördelar.

 

Om våra mormödrar redan kunde koppla av genom att sticka, varför kan inte vi? Gå med i #weareknitters! Både ditt liv och skåp kommer att växa i kvalitet.